Організації, підключені до Єдиного порталу повідомлень викривачів (Порталу викривачів), оцінили зручність та ефективність його роботи. Середня оцінка склала 8,1 з 10 можливих балів.
Про це свідчать результати опитування працівників уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції, проведене Національним агентством з питань запобігання корупції (НАЗК) у 2025 році. Участь в опитуванні взяли представники 112 організацій, серед яких: 19 міністерств (17,9%), 68 центральних органів виконавчої влади (60,7%), 24 обласні адміністрації (21,4%).
Більшість респондентів (понад 98%) є авторизованими користувачами Порталу, а близько 70% підтвердили підключення до системи також у підпорядкованих установах.
Оцінки зручності й ефективності роботи з повідомленнями про корупцію через Портал розподілилися так:
- 10 балів – 31 (27,7%)
- 9 балів – 15 (13,4%)
- 8 балів – 16 (14,3%)
- 7 балів – 10 (8,9%)
- 6 балів – 4 (3,6%)
- 5 балів – 10 (8,9%)
- 4 бали – 2 (1,8%)
- 3 бали – 2 (1,8%)
Ще 22 організації (19,6%) не надали оцінку через відсутність практичного досвіду роботи з Порталом.
Отриманий середній бал (8,1) свідчить про позитивний користувацький досвід та підтверджує ефективність Єдиного порталу повідомлень викривачів як дієвого інструменту у сфері антикорупційної політики.
Водночас опитування виявило низку напрямків для подальшого вдосконалення функціоналу Порталу. Користувачі надали такі ключові пропозиції:
- модернізація та оптимізація інтерфейсу, включаючи розробку мобільної версії та адаптацію для людей з порушеннями зору, а також покращення пошуково-аналітичних модулів;
- доповнення функціоналу додатковими користувацькими ролями й елементами електронного документообігу;
- удосконалення форми повідомлення та механізму направлення повідомлень до організацій;
- масштабування Порталу як єдиного механізму обліку та здійснення повідомлень, у тому числі отриманих регулярним каналом (повідомлення до правоохоронних органів та НАЗК);
- виправлення технічних недоліків та спрощення внесення інформації;
- розробка механізму запобігання спаму;
- удосконалення форми повідомлення, зокрема спрощення розділу «Правова кваліфікація» й запровадження додаткових підказок для заявників;
- розміщення інтерактивних інструкцій та інформативних матеріалів про захист викривачів;
- обмеження можливості надсилання повідомлень до органів, які не мають повноважень для їх розгляду;
- можливості безпечного зворотного зв’язку з викривачами та комунікації між організаціями в межах розгляду повідомлень.
«Ми прагнемо, щоб Портал був максимально зручним, ефективним та захищеним інструментом повідомлення про корупцію. Саме фахова думка авторизованих користувачів дозволяє нам об'єктивно оцінити поточний рівень роботи системи й визначити, що саме потребує вдосконалення. Загальна позитивна оцінка роботи Порталу, отримана за результатами опитування, засвідчила його дієвість, разом із тим на основі відповідей респондентів ми змогли виокремити конкретні вектори подальшого розвитку. Усі отримані рекомендації респондентів з оптимізації та розширення функціоналу Порталу будуть враховані під час його модернізації», — зазначив заступник Голови НАЗК Сергій Гупяк.
Опитування проведено відповідно до п. п. 1.6.2.1.5 Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки.
Нагадаємо, 6 вересня 2023 року НАЗК запустило Єдиний портал повідомлень викривачів, на якому громадяни можуть повідомляти про факти корупції. Його функціонал забезпечує анонімність і конфіденційність викривачів. Відповідно до вимог ч. 1 ст. 531 Закону України «Про запобігання корупції» підключитися до нього мають усі без виключення державні органи, органи місцевого самоврядування, юридичні особи публічного права та юридичні особи, зазначені в. ч. 2 ст. 62 цього Закону (понад 92 тис.). Станом на 1 квітня 2025 року до Порталу підключено понад 8,5 тис. організацій, внесено понад 5,4 тис. повідомлень, понад 100 осіб отримали статус викривача. Згідно з відомостями розділу «Аналітика» публічної частини Порталу, більшість повідомлень (56,1%) надійшла регулярними каналами, 38,9% - внутрішніми, 0,6% - зовнішніми. Ще 4,4% - іншими канали повідомлень.