НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Конфлікт інтересів: приватний інтерес vs службовий обов’язок

26.12.2024

У сучасному світі прозорість та доброчесність є невід’ємними складовими ефективного управління як у публічному, так і в приватному секторах. Одним із ключових викликів на шляху до забезпечення цих принципів є врегулювання конфлікту інтересів (КІ) – ситуації, коли приватні інтереси особи можуть впливати на виконання нею службових або посадових обов’язків. 

КІ є поширеним явищем у роботі публічних службовців. Розуміння сутності конфлікту інтересів та його складових - це крок до запобігання корупції та уникнення зловживань.

Відповідно до Закону України “Про запобігання корупції” існує два види КІ:

  • Потенційний – наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень 
  • Реальний – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість ухвалення рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Складові конфлікту інтересів

Як зрозуміти, що у публічного посадовця виник конфлікт інтересів?
Перш за все радимо чітко визначитись із переліком обставин, які можуть зумовлювати наявність приватного інтересу

Згідно з визначення, він може бути спричинений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками. Більш детально із переліком та змістом обставин, що зумовлюють приватний інтерес, можна ознайомитись у п. 2.2. Роз’яснень

Наступний крок - для ідентифікації КІ потрібно проаналізувати обсяг службових/представницьких повноважень посадовця, а також порядок їх реалізації. Конфлікт інтересів буде наявний, якщо приватний інтерес (піклування про близьких осіб, покращення свого майнового становища, збереження чи покращення наявних дружніх чи інших позаслужбових відносин, вдячність за подарунок чи послугу, уникнення відповідальності, помста тощо) перебуває у сфері реалізації службових повноважень посадовця, та може бути задоволений його рішеннями, діями чи бездіяльністю.

У разі встановлення того факту, що приватний інтерес та службові повноваження посадовця перетинаються, необхідно з’ясувати чи є повноваження, якими може бути задоволений приватний інтерес, дискреційними. 

Дискреційними є повноваження, реалізація яких передбачає можливість вибору посадовцем рішення з кількох варіантів.
Для допомоги у визначенні наявності або відсутності КІ фахівцями НАЗК розроблено детальні роз’яснення, які містять:
- покрокову інструкцію, яка дозволить вам самостійно та швидко встановити, чи є конфлікт інтересів у конкретній ситуації.

- правила та рекомендації щодо звернення до НАЗК за консультацією з приводу КІ.

Якщо у вас немає часу або бажання вивчати детальні та об’ємні роз’яснення, пропонуємо пройти тест, розроблений фахівцями Агентства в сфері КІ. Відповідаючи на запитання, ви зможете швидко та легко визначитися чи наявний КІ у вашій діяльності.

Останні новини

22.01.2025
12:30
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: просвітницькі проєкти для публічних службовців, освітян і молоді
10:48
Надровидобування та публічні закупівлі, зокрема, в сфері освіти - заступник Голови НАЗК розповів про найвразливіші до корупції сфери на Кіровоградщині
21.01.2025
16:55
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: формування доброчесності політичних фінансів
16:12
Контакт-центр НАЗК тимчасово не приймає дзвінки. Оновлення: з 16:45 телефонну лінію відновлено
14:58
Технічні аспекти декларування — перевірка терміну дії КЕП, зміна особистих даних, поштової скриньки та номеру телефону
20.01.2025
17:30
Цивільна конфіскація: стягнуто в дохід держави квартиру, якою користувалася родина заступника начальника Полтавського обласного ТЦК та СП
12:16
Результати діяльності НАЗК за 2024 рік: моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів
17.01.2025
16:22
Представники НАЗК взяли участь у дискусії “Обираючи майбутнє: залучення ветеранів та ветеранок до антикорупційної діяльності”
09:58
Результати 2024: моніторинг способу життя і контроль щодо повноти заповнення декларацій
16.01.2025
17:00
Майже 2,8 млн грн посадовиці ГУ ДПС в Івано-Франківській області можуть стягнути в дохід держави за матеріалами НАЗК зібраними спільно з ДБР
15.01.2025
16:27
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: стратегічний аналіз корупційних ризиків та антикорупційна експертиза
14.01.2025
17:45
Народний обранець потрапив до Реєстру порушників за використання депутатських повноважень в умовах реального конфлікту інтересів
16:02
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: розвиток інституту викривання
13.01.2025
11:07
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: становлення інституту лобіювання
11:00
Розв'язання конфлікту інтересів: покрокова інструкція для публічних службовців
10.01.2025
17:19
Індикатори публічної доброчесності України від ОЕСР дають можливість об’єктивно оцінити рівень прозорості, підзвітності та дотримання етичних норм в публічному секторі - Віктор Павлущик
10:57
«єВідновлення» та «єОселя»: як декларувати?
09.01.2025
18:06
Антикорупційна експертиза: у грудні НАЗК виявило 37 корупціогенних факторів в нормативно-правових актах та надало 45 рекомендацій для їх усунення
09:42
Конфлікт інтересів: приписи, обґрунтовані висновки, протоколи та рішення суду в грудні 2024 року
08.01.2025
16:56
Порушень на понад 438,5 млн грн виявлено за результатами повних перевірок декларацій у грудні
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua